13-17 -vuotiaan ICF-arviointilomake

  • täyttämisohjeet
  • apukysymykset
  • tavoitteet, siirretään suunnitelmaan / taitokirjaan
  • kirjataan taidot ja menetelmät, ketterästi
  • suunnitelma syntyy helposti
  • keinot löytyvät oppimaasta
  • Kun SYKE-keskustelu käyty, aikuiset kokoavat oppilaan tarjoamat tiedot (valokuva) ja aikuisten havainnot yhteen ICF-lomakkeelle. Lomake koostuu alla esitellyistä koodeista ja kuvauskohteista.
  • Tässä näet, Mitä arvioidaan? ICF-koodit
  • Kuka arvioi: Oppilaan arvio ja aikuisten arvio. Yhdistetään lomakkeelle.
  • Ympäristötekijät: aikuinen arvioi

SUORITUKSET JA OSALLISTUMINEN

Pääluokka 1. Oppiminen ja tiedon soveltaminen

d138 Tiedon omaksuminen

  • Onko oppilas kiinnostunut ihmisistä, asioista, tapahtumista?
  • Kyseleekö hän? Miksi? Mitä? Miten?
  • Miten oppilas käytti oppituntikortteja KESY-keskustelussa?
  • Nousiko niissä haasteita joissain tietyissä oppiaineissa?
  • Liittyikö haasteisiin taitoja, joita tulisi vahvistaa?

d140 Lukemaan oppiminen

  • Onko oppilaan lukutaito ikätasoista?
  • Onko oppilaalla hyvä kirjaintuntemus, äännetietoisuus ja tunnistaako hän kirjain-äänne
    -vastaavuuden?
  • Onko sanantunnistaito automatisoitunut?
  • Onko oppilas sujuva lukija?
  • Tunnistatko luki-vaikeuksia?

d145 Kirjoittamaan oppiminen

  • Hallitseeko oppilas kirjoitustaidon ikätasoisesti?
  • Toimiiko silmä-käsi -koordinaatio?
  • Miten on hallussa kynänkäyttötaito ja oikea kynäasento?
  • Onko oppilas innokas kirjoittaja?

d150 Laskemaan oppiminen

  • Ovatko oppilaan laskutaidot ikätasoiset?
  • Onko laskemisen perustaidot hallussa?
  • Onko havaittavissa laskemiseen liittyviä haasteita?

d160 Tarkkaavuuden kohdentaminen

  • Onko helppoa saada oppilaan huomio?
  • Pystyykö oppilas keskittymään vaikka ympärillä häiritseviä tekijöitä?
  • Osaako oppilas vaihtaa huomion kohdetta joustavasti? Ei esimerkiksi juutu johonkin toimintaan tarpeettoman pitkäksi aikaa.
  • Mitä oppilaan huomion saamiseksi vaaditaan?

d166 Lukeminen

  • Hallitseeko oppilas kirjoitetun kielen ymmärtämisen ja tulkitsemisen ikätasoisesti?
  • Miten onnistuu ääneen lukeminen? Hiljaa lukeminen? Luetun ymmärtäminen?
  • Onko oppilas innokas lukija?
  • Onko merkkejä luki-vaikeuksista?

d170 Kirjoittaminen

  • Hallitseeko oppilas kirjoittamisen prosessiin liittyvät taidot? Sanojen käyttäminen asianmukaiseisssa merkityksissä? Tavanomaisten lauseiden rakentaminen?
  • Kuinka oikeinkirjoitus, välimerkit ja taivutusmuodot ovat hallussa?
  • Entä monimutkaisten merkitysten ja abstraktien ajatusten ilmaiseminen?

d172 Laskeminen

  • Hallitseeko oppilas yksinkertaiset numeeriset laskutoimet?
  • Entä monimutkaisemmat laskutoimet?
  • Onko hänellä ikätasoiset laskutaidot?

d175 Ongelman ratkaiseminen

  • Löytääkö oppilas helposti ratkaisuja arjen yksinkertaisiin ongelmiin?
  • Onko oppilas kiinnostunut ratkomaan monimutkaisempia ongelmia?
  • Miten syntyy päätöksenteko useamman vaihtoehdon välillä?

d177 Päätöksen tekeminen

  • Miten oppilas toimii, kun on tarve tehdä valintoja erilaisten vaihtoehtojen joukosta?
  • Esimerkiksi tietyn tuotteen valitseminen ja ostaminen?
  • Miten hän toimii, jos hänen tulee valita yksi suoritettava tehtävä monien joukosta ja suorittaa se loppuun?

Pääluokka 2. Yleisluonteiset tehtävät

d220 Useiden tehtävien tekeminen

  • useiden tehtävien suorittaminen loppuun
  • itsenäisesti ja ryhmässä
  • Miten oppilas suoriutuu useiden tehtävien vaiheittaisesta suorittamisesta?
  • Entä samanaikainen tehtävien suorittaminen monimutkaisten tehtävien osina?
  • Miten oppilas suoriutuu tehtävän aloittamisessa, suorittamisessa ja lopettamisessa?
  • Miten hän hallitsee tehtävän suorittamiseen tarvittavan ajan, tilan ja tarvikkeiden järjestämisessä?
  • Pystyykö oppilas jatkamaan tehtävän suorittamista tauon jälkeen?
  • Eteneekö toiminta hyvin työskennellessä itsenäisesti? Entä ryhmässä?

d230 Päivittäin toistuvien tehtävien ja toimien suorittaminen

  • toistuvien tehtävien hallitseminen ja suorittaminen loppuun
  • oman toimintatason hallitseminen
  • Miten sujuu aamutoimet?
  • Pukeutuminen? Aamiainen?
  • Kouluun lähtö ajoissa?
  • Hallitseeko oppilas oman toimintatasonsa eli ajankäytön ja omat voimavarat toistuvien tehtävien suorittamisessa?
  • Miten oppilas suhtautuu toistuvien toimien äkillisiin muutoksiin?

d240 Stressin ja muiden psyykkisten vaateiden käsitteleminen

  • Miten oppilas toimii stressaavissa tilanteissa?
  • Miten oppilas käyttäytyy, kun edessä on vaativa koe?
  • Onko jonottaminen tai vuoron odottaminen stressaavaa?
  • Hermostuuko helposti liikenteessä?

Kommunikointi

d315 Ei-kielellisten viestien ymmärtäminen

  • eleillä, symboleilla ja piirroksilla välitettyjen viestien suorien ja epäsuorien merkitysten ymmärtäminen
  • Ymmärtääkö oppilas kehon kieltä? Esimerkiksi lapsi on väsynyt, kun hieroo silmiään
  • tai että hälytyskellojen soiminen tarkoittaa tulipaloa?

d330 Puhuminen

  • suorien ja epäsuorien merkityksien ilmaiseminen puhutuilla viesteillä
  • asian tai tarinan kertominen suullisesti
  • Tuoko oppilas omia ajatuksiaan esille?
  • Osaako oppilas ilmaista ajatuksiaan, toiveitaan ikätovereilleen?
  • Tarvitseeko oppilas aikuisen tulkitsemaan omia ajatuksiaan?

Keskustelu (d350)

  • keskustelun aloittaminen
  • ylläpitäminen
  • lopettaminen
  • yhden tai useamman henkilön kanssa
  • Osaako oppilas aloittaa keskustelun esimerkiksi katsekontaktilla tai esittelemällä itsensä? Tai avaamalla keskustelun jostain aiheesta?
  • Hahmottaako oppilas, milloin lopettaa keskustelu?
  • Löytääkö oppilas sopivan tavan ilmaista keskustelun päättymisen?

Liikkuminen

d415 Asennon ylläpitäminen

  • Samassa asennossa pysyminen tilanteen edellyttämällä tavalla
  • kuten istuma- ja seisoma-asennon ylläpitäminen työssä tai koulussa.
  • Pystyykö oppilas ylläpitämään istuma-asentoa?
  • Onko hänellä vaikeuksia pysyä paikallaan?
  • Kykeneekö oppilas seisomaan jonossa?
  • Onko oppilaalla motorisia haasteita?

d455 Liikkuminen

  • Onko oppilas liikunnallinen?
  • Harrastaako hän urheilua?
  • Onko liikkumisessa haasteita?

Pääluokka 5. Itsestä huolehtiminen

d540 Pukeutuminen

d550 Ruokaileminen

d530 WC-käynnit

  • Onko itsestä huolehtimisessa toiminnanohjauksen haasteita?
  • Onko pukeutumistaito hallussa?
  • Pukeutuuko oppilas tarkoituksenmukaisesti ja loogisesti?
  • Ruokaileeko oppilas omatoimisesti?
  • Onko hygienian taidot hallussa?

Pääluokka 7. Henkilöiden välinen vuorovaikutus ja ihmissuhteet

d720 Henkilöiden välinen monimuotoinen vuorovaikutus / Sosiaaliset taidot

  • ihmissuhteiden luominen
  • käyttäytymisen sääteleminen
  • sosiaalisten sääntöjen noudattaminen
  • sosiaalisen tilan säilyttäminen
  • Onko oppilaan kaverisuhteet vähäisiä tai haasteellisia?
  • Onko oppilas arka tai eristäytyvä, ei mene rohkeasti tilanteisiin?
  • Onko oppilaalla vaikeuksia ymmärtää kirjoittamattomia sääntöjä tai sanattomia viestejä?
  • Tulkitseeko oppilas kieltä kirjaimellisesti, mikä vaikeuttaa toimimista toisten kanssa?
  • Toimiiko oppilas itsenäisesti vuorovaikutussuhteessa?
  • Noudattaako hän sosiaalisia sääntöjä arjessa?
  • Säilyttääkö oppilas sosiaalisen tilan toisiin nähden?

Pääluokka 8. Keskeiset elämänalueet

d820 Kouluopetus

  • opetussuunnitelmien mukaisten vaatimusten oppiminen peruskoulussa ja lukiossa
  • osallistuminen säännölliseen kouluopetukseen
  • yhteistyö muiden oppilaiden kanssa,
  • opettajien ohjeiden noudattaminen
  • opiskelu ja siihen liittyvien tehtävien ja projektien loppuunsaattaminen
  • Mitä koulunkäynnin ja oppimisen haasteita nousi esiin KESY-korteissa ja keskustelussa?
  • Onko oppimisvaikeuksia?
  • Esiintyykö paljon poissaoloja?
  • Miten oppilas toimii opetustilanteissa?
  • Millainen oppija hän on? Oppiiko hän lukemalla? Kuuntelemalla? Visuaalisesti?

Pääluokka 9. Yhteisöllinen, sosiaalinen ja kansalaiselämä

Vapaa-aika

d920 Virkistäytyminen ja vapaa-aika

  • osallistuminen vapaa-ajan toimintaan
  • sosiaalinen kanssakäyminen
  • Onko vapaa-aika voimaannuttavaa? Miten oppilas rentoutuu vapaa-ajalla?
  • Millainen merkitys on sosiaalisella medialla ja pelaamisella?
  • Onko oppilaalla seurustelusuhteita?
  • Nouseeko sukupuoli ja seksuaalisuus esiin keskustelussa?
  • Entä päihteet?

RUUMIIN / KEHON TOIMINNOT

Pääluokka 2. Mielen toiminnot

b110 Kokonaisvaltaiset mielentoiminnot

  • tietoisuuden tila
  • vireystila
  • shutdown, meltdown
  • Onko oppilaalla voimakkaita tunnereaktioita?
  • Pääseekö hän yli tunnekuohuista?
  • Jumittuuko oppilas?
  • Vetäytyykö oppilas joskus omaan kuoreensa (shutdown)?
  • Ovatko tunnereaktiot joskus hallitsemattomia (meltdown)?
  • Liittyykö tunnereaktioon väkivaltaisuutta?
  • Miten oppilas reagoi, kun ei saa tahtoaan läpi?

b134 Unitoiminnot

  • unen määrä
  • nukahtaminen
  • unen ylläpitäminen
  • unen laatu
  • Onko oppilaalla haasteita nukahtamisessa?
  • Saako hän riittävästi unta?
  • Tapahtuuko yöheräilyä?
  • Onko vuorokausirytmi säännöllinen?
  • Miten digilaitteiden käyttö vaikuttaa uneen?

b152 Tunne-elämän toiminnot

  • tunteiden tarkoituksenmukaisuus
  • tunteiden säätely
  • tunnetilan ilmaisu
  • tunteiden ailahtelu
  • Syntyykö vuorovaikutuksessa usein väärinymmärryksiä ja/tai tunteenpurkauksia?
  • Pystyykö oppilas kontrolloimaan kielellistä ja fyysistä aggressiivisuutta?
  • Osaako oppilas kertoa tunteistaan?
  • Onko oppilaalla itsesäätelyn haasteita?

b156 Havaintotoiminnot

  • Miten hyvin oppilas tunnistaa ja tulkitsee sensorisia ärsykkeitä (kuulo, näkö, haju, maku, tunto, avaruudellinen hahmottaminen)?
  • Miten hyvin oppilas pärjää muistipeleissä?
  • Hahmottaako oppilas palapeliä?
  • Eksyykö oppilas helposti?

Pääluokka 2. Aistitoiminnot ja kipu

Aistimuksiin reagointi; tunto, kuulo, näkö, liike, maku, haju

  • Miten oppilas reagoi aistiärsykkeisiin?
  • Kirkkaisiin valoihin? Välkkyviin valoihin?
  • Tunnistaako kuuman ja kylmän?
  • Onko oppilas kosketusherkkä?
  • Herkkä koville äänille?
  • Onko oppilas valikoiva syömisen suhteen?
  • Onko kivun aistiminen noussut esiin?

b235 Tasapainoelintoiminnot (vestibulaariset toiminnot)

  • Pitääkö oppilas keinumisesta?
  • Ovatko portaat haasteellisia?
  • Onko tasapainon pitäminen hankalaa?

b280 Kipuaistimus

  • Miten oppilas reagoi kipuun?
  • Miten hän reagoi, jos kaatuu ja satuttaa itsensä?

b7602 Tahdonalaisten liikkeiden koordinaatio

  • Miten oppilaan oikea/vasen -koordinaatio toimii?
  • Miten hyvin toimii näön avulla tapahtuvien liikkeiden koordinaatio?
  • Esimerkiksi liikkuminen mallin mukaan hyödyntäen silmä-käsi/silmä-jalka -koordinaatiota?

YMPÄRISTÖTEKIJÄT

  • Onko ympäristötekijä lapsen hyvinvointia edistävä vai rajoittava?
  • Aikuinen arvioi vaikutusta oppilaan ikätason huomioiden.

Tuotteet ja teknologiat (PL 1)

e1100 Elintarvikkeet

  • Onko oppilaalla ruokaan liittyviä haasteita?
  • Allergiat?
  • Vaikuttavatko tottumukset syömiseen?
  • Vaikuttaako ruuan koostumus syömiseen?
  • Entä ruuan lämpötila?

e1101 Lääkkeet

  • Onko oppilaalla lääkehoitoa? Miten se vaikuttaa?

e115 Päivittäisen elämän apuvälineet

  • välineet
  • tuotteet
  • teknologiat
  • Hyötyykö oppilas aistituotteista?
  • Onko painoliivistä apua?
  • Stressileluista?
  • Hypistely- ja puruleluista? jne
  • Käyttääkö muita päivittäisiä apuvälineitä?

Kommunikoinnin erityistuotteet (e1251)

  • Hyötyykö oppilas kommunikoinnin apuvälineistä?
  • Onko hänellä kommunikaatiotaulu käytössä?
  • Onko kuvakortit käytössä?
  • Käytetäänkö piirtämisen tai kirjoittamisen apuvälineitä?
  • Onko silmälasit, kuulokoje käytössä?
  • Käyttääkö oppilas tablettia kommunikointiin?

Opetustuotteet (e130)

  • Onko oppilaalla käytössä oppimista edistäviä välineitä tai menetelmiä?
  • Onko päiväohjelma ja oppitunnit strukturoitu?
  • Onko kuvastruktuuri käytössä?
  • Tietokone?
  • Opetusteknologiaa?

Pääluokka 3. Fyysisen, emotionaalisen tuen määrä

e310 Lähiperhe
e325 Ikätoverit / kaverit / ryhmä

  • Miten lähiperheen tuki auttaa oppilaan kehityksessä?
  • Miten sisarukset tukevat?
  • Saako oppilas tukea ikätovereiltaan?
  • Miten hän pärjää kavereiden kanssa? Ryhmässä?

e360 Koulun työntekijät
e340 Henkilökohtainen avustaja, koulunkäynninohjaaja
e355 Terapeutit

  • Saako oppilas tukea kaikilta koulun työntekijöiltä samalla tavalla?
  • Jos oppilaalla on koulunkäynninohjaaja, miten hänen toimintansa vaikuttaa toimintakykyyn?
  • Jos oppilaalla on terapeutteja, näkyykö terapioiden vaikutus koulussa ja kotona?

Pääluokka 4. Asenteet

e425 Ikätovereiden asenteet
e455 Henkilökunnan asenteet

  • Miten ikätovereiden asenteet ilmenevät ja miten ne vaikuttavat oppilaan toimintakykyyn?
  • Miten koulun henkilökunnan asenteet ilmenevät ja miten ne vaikuttavat oppilaan toimintakykyyn?

Pääluokka 5. Palvelut, hallinto ja politiikat

e589 Terveys – palvelut, hallinto ja politiikka

  • Miten hyvin oppilas ja perhe on saanut tarvitsemiaan palveluja?
  • Miten saadut palvelut ovat vaikuttaneet oppilaan kehitykseen?
  • Miten palveluiden puute on vaikuttanut?

Vastaa

Vieritä ylös