13+ -vuotiaan toimintakyky

Nuoren toimintakyvyn arvioinnista…

RUUMIIN / KEHON TOIMINNOT

Pääluokka 1. Mielentoiminnot

b110 Kokonaisvaltaiset mielentoiminnot

  • tietoisuuden tila
  • vireystila
  • shutdown
  • meltdown
  • Onko nuorella voimakkaita tunnereaktioita?
  • Pääseekö hän yli tunnekuohuista?
  • Jumittuuko nuori?
  • Vetäytyykö nuori joskus omaan kuoreensa (shutdown)?
  • Ovatko tunnereaktiot joskus hallitsemattomia (meltdown)?
  • Liittyykö tunnereaktioon väkivaltaisuutta?
  • Miten nuori reagoi, kun ei saa tahtoaan läpi?

b130 Henkinen energia ja viettitoiminnot

  • henkisen energian taso
  • motivaatio
  • riippuvuudet
  • mielijohteiden hallinta
  • Onko nuori motivoitunut? Tavoittelee asioita pitkäjänteisesti?
  • Löytyykö henkistä energiaa?
  • Mielijohteiden hallinta?
  • Onko kiinnostusta aineisiin, jotka aiheuttavat riippuvuutta?

b134 Unitoiminnot

  • unen määrä
  • nukahtaminen
  • unitilan ylläpitäminen
  • unitilan laatu
  • Onko nuorella haasteita nukahtamisessa?
  • Saako hän riittävästi unta?
  • Tapahtuuko yöheräilyä?
  • Onko vuorokausirytmi säännöllinen?
  • Miten digilaitteiden käyttö vaikuttaa uneen?

b140 Tarkkaavuustoiminnot

  • tarkkaavuuden ylläpito
  • tarkkaavuuden siirtyminen
  • tarkkaavuuden jakaantuminen
  • häiriintyvyys
  • Pystyykö nuori kohdentamaan tarkkaavuuden tilanteen vaatiman ajanjakson ajaksi?
  • Pystyykö nuori keskittymään vaikka ympärillä on häiritseviä tekijöitä?
  • Osaako nuori vaihtaa huomion kohdetta joustavasti? Ei esimerkiksi juutu johonkin toimintaan tarpeettoman pitkäksi aikaa.
  • Mitä nuoren huomion saamiseksi vaaditaan?

b144 Muistitoiminnot

  • lyhytkestoinen
  • pitkäkestoinen
  • sarjamuisti
  • mieleenpalautuminen
  • työmuisti
  • Miten toimii lyhytkestoinen muisti?
  • Entä pitkäkestoinen muisti?
  • Miten onnistuu pitkäkestoiseen muistiin varastoidun tiedon palautuminen ja tietoisuuteen pääseminen?
  • Entä työmuisti, johon sisältyy sekä lyhytkestoisen ja pitkäkestoisen muistin toimintoja?

b152 Tunne-elämän toiminnot

  • tunteiden tarkoituksenmukaisuus
  • tunteiden säätely
  • tunnetilan ilmaisu
  • tunteiden ailahtelu
  • Syntyykö vuorovaikutuksessa usein väärinymmärryksiä ja/tai tunteenpurkauksia?
  • Pystyykö nuori kontrolloimaan kielellistä ja fyysistä aggressiivisuutta?
  • Osaako nuori kertoa tunteistaan?
  • Onko nuorella itsesäätelyn haasteita?

b156 Havaintotoiminnot

  • Miten hyvin nuori osaa tunnistaa ja tulkita aistimuksiin liittyviä ärsykkeitä?
  • Onko hahmotuksen haasteita? Eksymistä?

b164 Korkeatasoiset kognitiiviset toiminnot

  • päätöksenteko
  • suunnittelu ja suunnitelmien toimeenpano
  • ajan hallinta
  • oivalluskyky
  • kognitiivinen joustavuus
  • Miten hyvin nuorella on toiminnanohjaus hallussa?
  • Suunnittelu, toimeenpano, ajanhallinta?
  • Oivalluskyky ja kognitiivinen joustavuus?

Pääluokka 2. Aistitoiminnot ja kipu

Aistimuksiin reagointi

  • tunto, kuulo, näkö, liike, haju, maku
  • Miten nuori reagoi aistiärsykkeisiin?
  • Onko haasteita asennon, tasapainon ja liikkeen suhteen?

b280 Kipuaistimus

  • Miten nuori kokee kivun?
  • Liittyykö kivun kokemiseen jotain erityistä?

Pääluokka 7. Tuki- ja liikuntaelimistöön ja liikkeisiin liittyvät toiminnot

Liiketoiminnot

b765 Tahattomat liiketoiminnot

  • Esiintyykö tahattomia tai tarkoituksettomia liiketoimintoja, esim. tic?
  • Liikkeiden pakonomaista toistamista?
  • Tahatonta ääntelyä?

SUORITUKSET / TAIDOT JA OSALLISTUMINEN

Pääluokka 1. Oppiminen ja tiedon soveltaminen

d166 Lukeminen

  • kirjallisen tekstin ymmärtäminen
  • tulkitseminen
  • tiedon hankkiminen
  • Onko lukeminen sujuvaa?
  • Onko haasteita luetun ymmärtämisessä?
  • Miten sujuvaa on tiedonhankinta?

d170 Kirjoittaminen

  • kirjoittamisen prosessi
  • kielioppisäännöt
  • kirjoittamisen strategioiden käyttö
  • Miten sujuvaa on tapahtumien ja ajatusten kirjallinen muistiin merkitseminen?
  • Miten sujuvaa on esim. kirjeen kirjoittaminen?
  • Miten arvioit sanojen ja lauserakenteiden käyttöä?
  • Onko oikeinkirjoitus, välimerkit, taivutusmuodot jne. hallussa?
  • Miten hyvin on hallussa sanojen ja lauseiden käyttäminen monimutkaisten merkitysten ja abstraktien ajatusten ilmaisemiseen?

d172 Laskeminen

  • Miten hyvin nuori hallitsee ikätasonsa edellyttämät laskutoimitukset?

d175 Ongelman ratkaiseminen

  • Miten hyvin onnistuu yksinkertaisen ja monimutkaisen ongelman ratkaiseminen?
  • Miten sujuva on ongelmanratkaisuprosessi? Tunnistaminen? Analysoiminen? Vaihtoehtojen ja ratkaisujen etsiminen? Vaikutusten arviointi ja ratkaisun valinta?

Pääluokka 2. Yleisluonteiset tehtävät

d220 Useiden tehtävien tekeminen

  • Miten nuori suoriutuu useamman tehtävän aloittamisesta, suorittamisesta ja lopettamisesta?
  • Miten hän hallitsee tarvittavan ajan, tilan ja tarvikkeiden järjestämisen?

d230 Päivittäin toistuvien tehtävien tekeminen

  • Miten onnistuu päivittäin toistuvien tehtävien hallinta?
  • Päivittäin toistuvien tehtävien suorittaminen loppuun? Esim. pukeutuminen, aamiaisen syöminen, kouluun tai töihin lähteminen ja kotiin palaaminen?
  • Miten hyvin nuori hallitsee omat voimavaransa ja ajankäytön tehtävien loppuun suorittamiseksi?
  • Miten nuori suhtautuu päivittäin toistuvien tehtävien muutoksiin?

d240 Stressin ja muiden psyykkisten vaateiden käsitteleminen

  • Miten nuori toimii stressaavissa tilanteissa?
  • Miten hyvin hän hallitsee toimintansa kriisitilanteissa?

Pääluokka 3. Kommunikointi

d315 Ei-kielellisten viestien ymmärtäminen

  • Miten hyvin nuori osaa lukea toisten kehon kieltä? Ilmeitä? Käsien ja kehon liikkeitä?
  • Yleisten merkkien ja symbolien ymmärtäminen? Esim. varoitusmerkit, liikennemerkit, piirrokset, kuvat, emojit jne?

d350 Keskustelu

  • Hallitsee nuori keskustelutilanteet yhden tai usean tutun tai vieraan ihmisen kanssa?
  • Keskustelun aloittaminen? Keskustelun ylläpitäminen? Keskustelun lopettaminen?

PL4. Liikkkuminen

d470 Kulkuneuvojen käyttäminen

  • Pystyykö nuori liikkumaan julkisilla kulkuvälineillä?
  • Onko nuorella haasteita liikkumisessa paikasta toiseen?

Pääluokka 5. Itsestä huolehtiminen

d510 Peseytyminen

  • Onko nuorella haasteita peseytymisessä? Esim. tuntoherkkyyttä?

d520 Kehon osien hoitaminen

  • Onko haasteita ihon, kasvojen, hiusten, hampaiden, kynsien tms. hoitamisessa?

d540 Pukeutuminen

  • Onko haasteita pukemisessa, riisuuntumisessa?
  • Entä vaatetuksen valinnassa?

d550 Ruokaileminen

  • Onko syömisessä haasteita?

d570 Omasta terveydestä huolehtiminen

  • Huolehtiiko nuori oman hyvinvointinsa ylläpitämisestä? Ruokavalio? Liikunta?
  • Terveysriskien välttäminen? Turvaseksi?
  • Säännölliset lääkärintarkastukset?

Pääluokka 6. Kotielämä

d630 Ateroiden valmistaminen

  • Pystyykö nuori suunnittelemaan ja valmistamaan aterioita itselleen ja muille?

d640 Kotitaloustöiden tekeminen

  • Miten onnistuu kodin töiden tekeminen?
  • Siivoaminen? Pyykinpesu?
  • Välineiden käyttö ja puhdistaminen?

d660 Muiden henkilöiden avustaminen

  • Samaan kotitalouteen kuuluvien henkilöiden avustaminen eri asioissa?

Pääluokka 7. Henkilöiden välinen vuorovaikutus ja ihmissuhteet

d720 Henkilöiden välinen monimuotoinen vuorovaikutus

  • Onko nuoren kaverisuhteet vähäisiä tai haasteellisia?
  • Onko nuori arka tai eristäytyvä, ei mene rohkeasti tilanteisiin?
  • Onko nuorella vaikeuksia ymmärtää kirjoittamattomia sääntöjä tai sanattomia viestejä?
  • Tulkitseeko nuori kieltä kirjaimellisesti, mikä vaikeuttaa toimimista toisten kanssa?
  • Toimiiko nuori itsenäisesti vuorovaikutussuhteessa?
  • Noudattaako hän sosiaalisia sääntöjä arjessa?
  • Säilyttääkö nuori sosiaalisen tilan toisiin nähden?

Pääluokka 8. Keskeiset elämänalueet

d820 Kouluopetus

  • Mitä koulunkäynnin ja oppimisen haasteita nousi esiin SYKE-korteissa ja keskustelussa?
  • Onko oppimisvaikeuksia?
  • Esiintyykö paljon poissaoloja?
  • Miten nuori toimii opetustilanteissa?
  • Millainen oppija hän on? Oppiiko hän lukemalla? Kuuntelemalla? Visuaalisesti?

d825 Ammatillinen koulutus

  • Osallistuuko nuori ammatillisen koulutusohjelman kaikkiin osa-alueisiin ja opetusohjelman mukaiseen opiskeluun?
  • Onko haasteita? Oppimisvaikeuksia? Poissaoloja?

d840 Oppisopimuskoulutus (työhönvalmennus)

  • Miten osallistuminen työelämän valmennusohjelmiin onnistuu? Kuten oppisopimus, työharjoittelu ja työpaikkakoulutus?

d860 Taloudelliset perustoimet

  • Hallitseeko nuori oman rahankäyttönsä?
  • Onko laskujen maksaminen haastavaa?

Pääluokka 9. Yhteisöllinen, sosiaalinen ja kansalaiselämä

d920 Virkistäytyminen ja vapaa-aika

  • Miten nuori viettää vapaa-aikaansa?
  • Onko hänellä voimaannuttavia harrastuksia?
  • Millainen merkitys on sosiaalisella medialla ja pelaamisella?
  • Onko nuorella seurustelusuhteita?
  • Nouseeko sukupuoli ja seksuaalisuus esiin keskustelussa?
  • Entä päihteet?

YMPÄRISTÖTEKIJÄT

Pääluokka 1. Tuotteet ja teknologiat

e1100 Elintarvikkeet

  • Onko oppilaalla ruokaan liittyviä haasteita?
  • Allergiat?
  • Vaikuttavatko tottumukset syömiseen?
  • Vaikuttaako ruuan koostumus syömiseen?
  • Entä ruuan lämpötila?

e1101 Lääkkeet

  • Onko nuorella lääkehoitoa? Miten se vaikuttaa?

e115 Päivittäisen elämän apuvälineet

  • välineet
  • tuotteet
  • teknologiat
  • Hyötyykö nuori aistituotteista?
  • Onko painoliivistä apua?
  • Stressileluista?
  • Hypistely- ja puruleluista? jne
  • Käyttääkö muita päivittäisiä apuvälineitä?

e1251 Kommunikoinnin erityistuotteet ja teknologiat

  • Hyötyykö nuori kommunikoinnin apuvälineistä?
  • Onko hänellä kommunikaatiotaulu käytössä?
  • Onko kuvakortit käytössä?
  • Käytetäänkö piirtämisen tai kirjoittamisen apuvälineitä?
  • Onko silmälasit, kuulokoje käytössä?
  • Käyttääkö oppilas tablettia kommunikointiin?

e130 Opetustuotteet ja teknologiat

  • Onko nuorella käytössä oppimista edistäviä välineitä tai menetelmiä?
  • Onko päiväohjelma ja oppitunnit strukturoitu?
  • Onko kuvastruktuuri käytössä?
  • Tietokone?
  • Opetusteknologiaa?

Pääluokka 3. Fyysisen, emotionaalisen tuen määrä

e310 Lähiperhe
e325 Ikätoverit / kaverit / ryhmä

  • Miten lähiperheen tuki auttaa nuoren kehityksessä?
  • Miten sisarukset tukevat?
  • Saakonuori tukea ikätovereiltaan?
  • Miten hän pärjää kavereiden kanssa? Ryhmässä?

e360 Koulun työntekijät
e340 Henkilökohtainen avustaja, koulunkäynninohjaaja
e355 Terapeutit

  • Saako nuori tukea kaikilta koulun tai oppilaitoksen työntekijöiltä samalla tavalla?
  • Jos nuorella on koulunkäynninohjaaja, miten hänen toimintansa vaikuttaa toimintakykyyn?
  • Jos nuorella on terapeutteja, näkyykö terapioiden vaikutus koulussa ja kotona?

Pääluokka 4. Asenteet

e425 Ikätovereiden asenteet
e455 Henkilökunnan asenteet

  • Miten ikätovereiden asenteet ilmenevät ja miten ne vaikuttavat nuoren toimintakykyyn?
  • Miten koulun henkilökunnan asenteet ilmenevät ja miten ne vaikuttavat nuoren toimintakykyyn?

Pääluokka 5. Palvelut, hallinto ja politiikat

e589 Terveys – palvelut, hallinto ja politiikka

  • Miten hyvin nuori ja perhe ovat saaneet tarvitsemiaan palveluja?
  • Miten saadut palvelut ovat vaikuttaneet nuoren kehitykseen?
  • Miten palveluiden puute on vaikuttanut?

Vastaa

Vieritä ylös